Напрямки формування ІКТ-компетентностей учнів у процесі викладання географії
Географічні знання формуються в учнів з перших років життя, не говорячи навіть про перший клас. В школі ж навчально-виховний процес передбачає формування географічної компетентності під час вивчення різних навчальних дисциплін. В першу чергу, це такі предмети як Я і Україна та природознавство. Ідучи в 6 клас школярі вже мають певні географічні знання, навики просторової орієнтації, певні уявлення про навколишній світ. І тут вони, підготовлені, озброюються новими знаннями і навиками на уроках географії.
У своїй десятирічній практиці педагогічної роботи зорієнтував її на формування географічних компетентностей засобами інформаційних технологій навчання, і цим досвідом поділюся.
Першим, чим забезпечують інформаційні технології навчання для формування географічних знань – це наочністю. Це моя ще учнівська мрія – бачити те, про що чую. І ось тобі й комп’ютер – засіб реалізації цієї мети. Його можливості – створення і демонстрація презентацій: показ географічних об’єктів, явищ і навіть процесів. Засвоєння знань від таких уроків помітно більша і без повторювання відомого вислову Конфуція.
Використовую електронні засоби навчання – мультимедійні уроки географії видавництва «Контур-плюс», зокрема в 7 та 8 класах. На таких уроках учні перед собою бачать рівнини, гори, корисні копалини, процес утворення атмосферних фронтів і безліч інших географічних об’єктів і явищ.
Суттєво і цікаво доповнює, а інколи замінює виклад матеріалу відеофрагменти. Це фільми серії «Планета Земля», «Планета людей», «Якими нас зробила Земля», «Історія Землі», «Золотий глобус». Ефект не абиякий.
Географи, звичайно ж, вважають, що всі науки від географії. Ну, наприклад, математика. Якби не було Землі, то що ж було б міряти, рахувати, підносити до квадрату? Тому-то в географії присутні математичні розрахунки – задачі. Для того, щоб доступніше пояснити учням способи розв’язання таких задач створив електронний посібник з презентаціями по розв’язку задач з розділів «Земля у космічному просторі» і «Земля на плані і карті» (6 клас).
Інтел – програма проектного навчання – популярна новинка в освіті. Популярна тим, що спонукує дітей до творчості, пошуку, самостійної освітньої діяльності. Учням 9, 10 класів пропоную тему, наприклад, конкретний економічний район, конкретна країна чи група країн, для створення проекту для якого вони самі шукають інформацію, створюють комп’ютерну презентацію і представляють її перед класом.
Практикую оцінювання знань учнів з допомогою комп’ютерного тестування в програмі «MyTest». Що це таке? Це одночасне, різнорівневе, об’єктивне, швидке і просте тестування. Це підготовка до форми тестування ЗНО. Також ефективним способом навчання є самостійне складання тестів учнями в цій програмі. В ході пошуку запитань і відповідей на них учні пропускають крізь себе масу матеріалу, частина якого засвоюється. Крім того в підсумку вони ж проходять тестування по своїх же завданнях, або по завданнях інших учнів.
Що занадто, то не дуже. Не подумайте, що все це тільки і складає навчання географії. Зовсім ні. Це тільки ізюминки пирога. Тісто ж приготовлене з різних методів, форм і прийомів навчання які урізноманітнюють і роблять цікавим навчальний процес. Не можна весь і кожен урок опромінювати дітей світлом монітора. Ось чому для послідовності у дотриманні принципу наочності у викладанні географії створюю наочні посібники – друковані продукти, покликані показати дітям ті ж географічні об’єкти, явищі в екологічному форматі і бути завжди, як мовиться, «під рукою». «Словник-довідник із загальної географії» забезпечує формування первинних географічних знань, а, конкретніше, знань географічних термінів і понять для учнів 5-6 класів, для повторення учням 7 класу, для підготовки їх до олімпіад. Наочний посібник «Органічний світ. Африка» - перший із запланованої серії аналогічних посібників по всіх материках. Він являє собою колекцію зображень всіх представників фауни і флори материків, згідно підручника учнів 7 класу за автором Пестушко В. Ю, Уварова Г. Ш. Вони погруповані по природних зонах і містять коротенький опис. Це полегшує запам’ятовування такої, як на мою думку, важкої теми.
Отже, сучасна географічна кухня без комп’ютера - не кухня. Сприймати навколишній світ уявою, це те ж саме, що уявити, що ви поїли. Дітям хочеться побачити світ. То ж покажіть їм його.