Інформаційні технології навчання як елемент інноваційного підходу до навчально-виховного процесу.

 

 

Проблема, над якою працюють педагоги, методисти, науковці – як навчити дітей. Наша мета – зробити з них хороших спеціалістів своєї справи, розвинути в них вроджені здібності, нахили, створити резонанс їхніх мрій, і при цьому всьому виховати в них людину. То ж як навити дітей? Ми навчаєм, і завжди навчали. І з них стали сучасні педагоги, науковці, міністри. Мерседес 1905 року випуску був досягненням людства. Проте на початку ХХІ – це примітив. Чому? Тому що інженери не зупинилися, а шукали нових і новітніх технологій, хотіли кращого, досконалішого. Так і в освіті. Ми можемо добре навчати наших дітей. Але ми можемо їх навчити краще. Бажання кращого – локомотив освіти, причина її удосконалення, пошуку нових технологій, методів і форм навчання школярів. Саме це постійно оновлює школу, модернізує процес навчання, відкриває двері для новизни в освітній діяльності. Саме бажання кращого.

Інновація – це нововведення в певній галузі з метою покращення властивостей продукту діяльності. Інновації в освіті – це запровадження нових підходів до навчально-виховного процесу, нових технологій навчання і виховання дітей. Іншими словами це удосконалення засобів досягнення тієї ж мети.

До плеяди інноваційних педагогічних технологій відносять інформаційні технології навчання. Інформаційні або ж комп'ютерні технології - це узагальнена назва технологій, що відповідають за збирання, зберігання, передачу, обробку, захист та відтворення інформації з використанням комп'ютерів. Хтось сказав, що комп'ютерні технології - це передній край науки XXI століття. І не тільки науки. Суспільство, у якому нам судилось жити і працювати насичене сучасною обчислювальною технікою, яка потребує спеціалістів з її використання. Як писати і рахувати, кожен сучасний випускник має вміти користуватися комп'ютером, інакше його майбутнє не вийде за межі муляра-штукатура.

Існує думка, що комп'ютери негативно впливають на психіку і здоров'я дітей, забирають в них багато вільного часу, стримують фізичний розвиток. Це правда. Але звернемось до прикладу тих же автомобілів. Щороку у світі в дорожньо-транспортних пригодах гине 1,2 млн людей, проте з року в рік продаж автомобілів у світі зростає. Проблема не в автомобілі, а в шофері. Щоб не було аварій на дорогах, створені правила дорожнього руху, які треба виконувати. Саме в цьому полягає завдання сучасної школи: навчити правил використання досягнень техніки. Не школа винайшла комп'ютер, і в школі відбувається цей негативний вплив. Нажаль в плані комп'ютерної грамотності  вона трохи відстає від самопізнання дітьми цієї сфери. Завдання педагога – задовольнити апетит віртуального життя в дитині корисним, здоровим, розвиваючим. Дитина хоче гри  - граючи, навчи. Хоче спілкуватися – стань надійним порадником у виборі друзів. Хоче бачити – покажи гарне, чисте, приємне. Вона хоче зробити сама – підкажи, в чому є потреба. Запам'ятаймо: кожна втрачена суспільством у віртуальному просторі дитина – результат пасивності педагога. І в битві за наших дітей сучасній освіті так багато треба ще зробити для побудови стратегії дій, розробки і удосконаленя прийомів використання інформаційних технологій з урахуванням власних потреб і інтересів учня та їх поєднання з потребами і завданнями освіти і взагалі держави.

Отже, інформаційні технології в освіті – це її реакція на виклик віртуальної реальності, а також можливість краще організувати навчально-виховний процес у школі, досягти кращих освітніх результатів.

Хочу поділитись, в чому ж, на мою думку, полягає це покращення, або ж які існують напрямки використання інформаційних технологій в сучасні школі.

Кажуть, Конфуцій сказав, що краще побачити, ніж почути. Який чудовий дар – очі. Навіть сам Дарвін дивувався цим органом, який не піддається еволюції. І хоч від Конфуція до нас пройшло 2,5 тис. років, нам так само краще один раз побачити, ніж сто почути.  Принцип наочності настільки важливий в навчанні, що його важко переоцінити. Для того в кожному класі завжди висіла і тепер висить дошка. ІКТ (інформаційно-комунікативні технології) дають змогу продемонструвати схеми, ілюстрації, карти, графіки, фотографії, моделі, відео, анімації. Словом не заміниш. Вчитель може використовувати готові відео-анімаційні уроки, або ж сам створювати моделі, наприклад, атома, руху течій, циклонів, руху і взаємодії тіл. Те, що не можна намалювати на дошці, що на пальцях не покажеш, можна зробити на комп'ютері і продемонструвати зацікавленим оченятам.

Використання різноманітних комп'ютерних програм для тестування допомагає об'єктивно, швидко і різнорівнево оцінити рівень засвоєння знань учнями. Звичайно не варто зробити їх нездатними до вербального спілкування. Комп'ютерне тестування має вливатися в ряд різноманітних форм оцінювання якості знань.

Навчити вчитися – один із лозунгів в освіті. Завдання сучасного вчителя – відкрити дітям двері до безмежної комори знань. Він має запалити їхні серця бажанням пізнання, здобуття навиків, пошуку нової і корисної інформації. Інформаційні ресурси давно вийшли за межі бібліотеки.  Щоб не заблукати в інформаційному просторі Інтернету педагогу потрібно навчити школярів орієнтуватися в ньому, вказати на вірні орієнтири, допомогти розрізняти корисне і шкідливе. Працюючи над проектом діти вчаться самостійно шукати, відбирати, сортувати, аналізувати інформацію, оформляти її для презентування і доступного сприйняття. Представлення інформації у вигляді комп'ютерної презентації спрощує її засвоєння однокласниками, зацікавлює їх до матеріалу, а сам процес дає відчуття певної самостійності, впевненості у своїх можливостях і розуміння того, що знання, здобуті самостійно (в деякій мірі) набагато смачніші, ніж завчасно приготовлені і подані учителем.

Говорячи про пошукову і проектну діяльність ми говорили про діяльність. Чомусь склалось так, що придбати комп'ютерний клас і програмне забезпечення дешевше, ніж обладнання для лабораторних і практичних робіт. З допомогою прикладних комп'ютерних програм учні можуть проводити досліди, вимірювання майже як у реальних умовах.

Я вже говорив про природне прагнення дитини до комунікації (спілкування).  Щоб вона не спілкувалася невідь-з-ким і не невідь-про-що, вчителі можуть налагоджувати контакти між однокласниками для спільного виконання домашнього завдання, спільної роботи над проектом в позаурочний час.

Особисто я в своїй практиці помічаю, що навчання, яке спонукує дитину до дій і забезпечує її можливостями діяти, де вони бачать почуте і те, що не розкажеш, віддячує результативністю, вбиває в них пасивність, відроджує зацікавленість, а це головне. Тому і працюю далі в цьому напрямі. З цією метою розробив наочний посібник "Розв'язування географічних задач", систему комп'ютерних презентацій по розв'язуванні географічних задач з розділів "Земля у космічному просторі" і "Земля на плані карті", які учні можуть використовувати як самостійно, так і разом з учителем. Він представляє собою детальне текстове, голосове і анімаційне пояснення алгоритмів розв'язування основних типів географічних задач з даних розділів, містить приклади задач для самостійного розв'язування.

Щоб не опинитися в числі відстаючих учителів-консерваторів, щоб встигнути іти вногу з вимогами сьогодення, щоб не погасити в дитині природний вогник пізнання, ми постійно повинні шукати все нових і нових шляхів до розкриття прихованих можливостей нашого вихованця, способів їх реалізації, виростити освічену, інтелектуально багату націю, творців добробуту власної держави. Все нове з часом старіє, одноманітність обридає, змінюються умови життя і вимоги до нього. Пошук інновацій – безкінечний процес освітньої галузі, шлях до досконалості, результативності, благополуччя.

Можливості людини безмежні, якщо їй не важливо, хто отримає нагороду 

“There is no limit to the amount of good you can do if you don't care who gets the credit.”